Faalangsttraining
Tijdens de opleiding Ecologische Pedagogiek heb ik voor mijn afstudeerscriptie een training binnen de paardencoaching ontwikkeld speciaal gericht op kinderen (6 t/m 12 jaar) met faalangst. Dit idee ontstond, omdat er geen trainingen binnen de paardencoaching worden gegeven specifiek gericht op deze doelgroep.
Waarom is paardencoaching zo geschikt voor kinderen met faalangst?
Zoals ik onder het kopje Paardencoaching heb beschreven, communiceren paarden non-verbaal, hebben zij geen oordeel over mensen en reageren zij op het gedrag, de houding en energie van mensen. Ook hun scherpe zintuigen zetten zij tijdens het coachen in. Hierdoor hoeft een kind niet uit te leggen hoe het zich voelt of waar hij/zij tegenaan loopt. Als coach let ik op de feedback die het paard geeft en vertaal deze samen met het kind naar het dagelijks leven. Kinderen weten vaak niet waar een bepaald gevoel of gedrag vandaan komt, waardoor zij het lastig vinden om daarover te praten. Een paard kan daarom een fijne leermeester zijn voor het kind.
Ook nemen paarden spanning over van mensen. Een kind met faalangst heeft bijvoorbeeld spanning, doordat het een prestatie moet leveren en daarbij aan de verwachtingen van anderen en/of zichzelf wil voldoen. Het paard neemt de spanning van het kind over, zodat het kind zich kan ontspannen. Doordat het kind zich ontspant, wordt de angst en/of stress minder. Ook ontstaan er gevoelens van genot en blijdschap, doordat het kind in beweging is. Het werkgeheugen van het kind wordt hierdoor als het waren 'geleegd', wat er uiteindelijk voor zorgt dat het beter kan leren.
'Stevig in je hoeven'
De training die ik ontwikkeld heb, heet 'Stevig in je hoeven'. De training bestaat uit vijf coachsessies met ieder een eigen thema die centraal staat. Deze thema's zijn gekoppeld aan situaties die kinderen met faalangst in het dagelijks leven lastig vinden. Het doel van de training is dat kinderen hun faalangst overwinnen. De coachsessies zijn zo opgebouwd dat het kind stapje voor stapje aan dit doel werkt. Bij de training heb ik ook aandachtspunten opgesteld die belangrijk zijn om mee te nemen tijdens de sessies. Deze aandachtspunten zijn er, zodat het kind zich veilig en op zijn gemak voelt en weet dat er geen goed of fout is. Hierdoor kan het kind zich optimaal ontwikkelen.
Coachsessie | Thema |
1 | Contact maken |
2 | Zelfvertrouwen |
3 | Zelfbeeld |
4 | Grenzen aangeven |
5 | Realistische verwachtingen |